بررسی و تحلیل طراحی لوگو برند شانل

بررسی لوگو برند شانل :

  1. Home
  2. »
  3. آموزش طراحی
  4. »
  5. بررسی لوگو برند شانل :

برند شانل یکی از بهترین و محبوبترین تولید کنندگان در زمینه لباس و مد میباشد. این برند در طی تمامی سال های وجود خود دارای کمترین تغییر در فرم سیلوئت لوگو( فرم تک رنگ) بوده و از این طریق طراحی این لوگو یکی از ماندگار ترین طراحی ها در این صنایع به شمار میرود. هر طرحی دارای معایب و مزایای خود است. شانل نیز همچون تمامی طرح ها ویژگی های خود را داشته و از این رو به تمایز خود ادامه میدهد. در ادامه جهت بررسی طراحی این لوگو توضیحاتی داده میشود.

بررسی طراحی لوگو برند Chanel :

برند شانل به لطف گابریل شانل در دهه 1910 با افتتاح اولین بوتیک او در پاریس متولد شد. او عمدتاً کلاه می ساخت. او سپس با فروش دامن و ژاکت توانست تجارت خود را در دوویل توسعه دهد. اما چه چیزی او را از رقبای خود متمایز می کرد؟ خوب، او به دنبال این بود که لباس های ساده و راحت برای همه خانم ها بسازد، اما همچنین به دنبال این بود که آنها خود را از تیپ اندام زنانه ایده آل آن زمان “آزاد کنند”. همچنین هدف این شرکت را میتوان در طراحی لوگو آن به خوبی مشاهده کرد. چرا که در آن صرفاً از دو حرف ساده به صور قرینه و منظم استفاده شد. کوکو شانل برنده این رقابت شد، لباس هایش فروخته شد و یک بوتیک دیگر در کنار میدان وندوم افتتاح کرد. مکانی که معروف ترین خانه های لوکس در آن قرار داشتند. امروزه کوکو شانل مطمئناً برای لباس ها و عطرها، به خصوص Chanel No 5 معروف است.

اما به هر حال، چگونه از گابریل شانل به کوکو شانل رسیدیم؟ کوکو شانل عاشق آواز خواندن بود و تصمیم گرفت در کافه های مختلف اجرا کند. آهنگی که او اجرا کرد «چه کسی کوکو را در تروکادرو دیده است؟» نام داشت. این زمانی بود که او شروع به صدا زدن “کوکو” کرد. با وجود اینکه یکی از مغازه های او “گابریل شانل” نام داشت، اما تصمیم گرفت نامش را تغییر دهد زیرا همه او را “کوکو” صدا می کردند. همین مورد در انتخاب فرم در طراحی لوگو شانل تأثیر زیادی داشته است. اگر چه بخشی از آن !!!

اولین (و آخرین) لوگوی Coco Chanel

همانطور که از عنوان آن پیداست، کوکو شانل یکی از برندهایی است که تنها با یک لوگو امتحان خود را پس داده است. چرا که در تمامی سال های وجود خود، تنها از یک لوگو استفاده کرد. در واقع این لوگو به دلیل سادگی و تناسبات درست توانایی استفاده در تمامی سطوح را دارد. با این حال، لوگوی شانل بسته به محصولات، تغییرات بسیار جزئی دارد.

لوگوی اصلی شانل یک لوگوی مونوگرام است. این طرح در دهه 1920 به طور رسمی ظاهر شد. در نگاه اول دو “C” را می بینیم که یکی بازتاب دیگری است. سپس این دو “C” در یکدیگر تعبیه می شوند. دو “C” از نظر اندازه، رنگ و فونت یکسان هستند. برای فونت، آن را به سادگی بدون سری “C” بزرگ است. برای رنگ، کوکو شانل مشکی را زنده کرد. در آن زمان این رنگ نمایانگر رویدادهای مرگبار بود، اما کوکو شانل می دانست که چگونه آن را به رنگی زیبا، ساده و حرفه ای تبدیل کند.

بررسی و تحلیل طراحی لوگو برند شانل

لوگو مونوگرام شانل

هنگامی که این طرح به عنوان نماد لوگو استفاده می شود، دو “C” گاهی اوقات در یک دایره سیاه قرار می گیرند. دایره اغلب نشان دهنده ابدیت و زنانگی است. اما چرا دو «C» را به عنوان نماد انتخاب کرده اند؟ به طور منطقی، ما اغلب فکر می کنیم که دو “C” از نام طراح آمده است: کوکو شانل. در واقع چندین نظریه در مورد ایجاد این نماد وجود دارد:

برخی از مردم فکر می کنند که این دو “سی” مطمئناً نماینده کوکو شانل هستند، اما معشوقه انگلیسی او در آن زمان: آرتور کپل. این کپل بود که اولین بوتیک خود را در پاریس به کوکو داد. همچنین این واقعیت وجود دارد که دو “C” نیستند، بلکه دو نعل اسب هستند که متقاطع می شوند. نعل اسب نشان دهنده شانس، اقبال و خوشبختی است.

این دو “C” همچنین بر روی شیشه های رنگی Château Crémât در نیس که او در دوران جوانی خود از آنجا بازدید کرده است، یافت می شود. در نهایت، نسخه دیگری از داستان نشان می دهد که او مستقیماً از اشکال هندسی شیشه های رنگی صومعه در اوبازین، جایی که در آن بزرگ شد، الهام گرفته است.

البته احتمالاً ما هرگز داستان واقعی پشت این نماد را نخواهیم دانست.

لوگوی Chanel گاهی اوقات به عنوان یک لوگو WORMARK (لوگو تایپ) استفاده می شود. چرا که خود طرح مونوگرام اغلب به همراه تایپ معرف ( متن نام شرکت) روی محصولاتی مانند عطرها استفاده میشود. دست خط شانل بسیار ساده و مستقیم باقی مانده است.  در واقع CHANEL با حروف بزرگ سیاه بدون سری نوشته شده است. این فونت از نوشته کوکو شانل الهام گرفته شده است.

لوگوی ترکیبی کوکو شانل

در نهایت، لوگوی Chanel همچنین می تواند به عنوان یک لوگو علامت ترکیبی، با نماد و نام تجاری استفاده شود. هیچ ویژگی متفاوتی با دو تغییر دیگر وجود ندارد. ما به سادگی نمادی را با نام برند در زیر می بینیم.

چگونه از Chanel برای ایجاد لوگوی خود الهام بگیرید؟

همانطور که گفتیم، Chanel لوگوی خود را در طول زمان حفظ کرده است. اما چرا؟ طراحی لوگو بسیار ساده است اگر بگوییم که نشان دهنده نام و نام خانوادگی او است. مردم دوست دارند یک لوگو ساده باشد تا بتوانند آن را به خاطر بسپارند. رنگ مشکی یکدست نیز به ماندگاری این لوگو کمک می کند.

درست مانند لباس مشکی کوچک، این رنگ با همه چیز به خوبی ست می شود. اگر برای یک رویداد یا نوع محصول خاص است و می خواهید رنگ آن را به قرمز تغییر دهید، خوب می توانید بدون تکان دادن سر خود این کار را انجام دهید. همچنین باید بگوییم که برندهای لوکس به ندرت لوگوی خود را تغییر می دهند، زیرا اغلب نشان دهنده نام و نام خانوادگی آنهاست.

علاوه بر این، آنها همچنین می خواهند که نام تجاری آنها نشان دهنده حس جاودانگی باشد. وقتی کوکو شانل درگذشت، کارل لاگرفلد هدایت هنری را بر عهده گرفت. او می توانست در آن زمان لوگو را تغییر دهد، مگر اینکه ما به لوگوی یک برند لوکس مانند کوکو شانل دست نزنیم. این احتمال وجود دارد که لوگو تا آخر عمر به همین شکل باقی بماند.

در انتها باید گفت اگر برای یک برند محبوب در زمینه مد تغییرات زیادی را اعمال کنیم، ممکن است مخاطبین تا مدت زمان زیادی سردرگم خواهند شد. چرا که بسیاری از مخاطبین آن اخبار تغییر لوگو را دنبال نمیکنند.

برای مطالعه بیشتر ...