خدمات طراحی گرافیک کومو مارکت

تحلیل لوگو شرکت اپل apple

  1. Home
  2. »
  3. دسته‌بندی نشده
  4. »
  5. تحلیل لوگو شرکت اپل apple

برخلاف تصور عموم طراحی نشان اپل به عنوان یک لوگو مفهومی ایجاد شده است. در واقع فرم این نشان ، نماد استفاده از محصولات این شرکت میباشد. از طرفی این شرکت پیشینه بسیار زیادی دارد. اما در طی تمامی این سال ها تنها پس از اولین تغییر در فرم سیلوئت لوگو ، این فرم همچنان بدون تغییر مانده است. از طرفی نیز بحث یادآوری و انتقال مفهوم سریع دو مورد از موارد با اهمیت در طراحی لوگو به حساب می آید. با گسترش یک فعالیت اهمیت شناخت آن توسط مخاطبینش بسیار مهم و لازم است. که در تحلیل لوگو اپل به این مورد خواهیم پرداخت.

تاریخچه شرکت اپل :

پیش از شروع بهترست در خصوص تاریخچه شرکت اپل اطلاعاتی را ببینیم. نماد اصلی اپل توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود که پدرِ آیزاک (اسحاق) نیوتن را نشان می‌داد درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته‌است. در تصویر زیر میتوانید این لوگو را مشاهده نمایید.

تحلیل اولین لوگو شرکت اپل apple

البته عمر این طرح چندان بالا نبود. چرا که بعد از مشکلات متعدد ایجاد شده توسط آن سریعاً با طرح مشهور سیب کنونی تغییر کرد. ابتدا رنگبندی این سیب به صورت رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده قرار گرفت. این یکی از طرح‌هایی بود که راب جانوف در سال ۱۹۷۷ میلادی طراحی کرده بود. در سال ۱۹۹۸ نماد اپل تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به کار رود، برای مثال سیب بر روی PowerMac G۵ و آی‌مک اپل خاکستری است، در Mac OS X به صورت پیش‌فرض آبی است. 

به طرو کلی رنگبندی این سیب چندان یکسان نیست. چرا که در صفحه بوت OS X ۱۰٫۳ و OS X ۱۰٫۴ رنگ کرمی دارد و بر روی iBook و PowerBook G۴ و مک‌بوک پرو سفید است. این مورد نشان میدهد که لوگو اپل با فرم آن شناخته میشود. و استفاده از رنگ اختصاصی برای این شرکت چندان معنایی نداشته است. نماد اپل یکی از شناخته شده‌ترین نمادها در جهان است و به‌طور برجسته در تمامی محصولات اپل و فروشگاه‌ها دیده می‌شود. رایانه اپل سازنده عمده رایانه‌های شخصی واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا که رایانه‌های غیر سازگار با آی‌بی‌ام تولید می‌کند. لذا با پیشرفت این شرکت مخاطبین بسیاری نیز یافت. لذا دو عامل یادآوری و انتقال مفهوم سریع در طراحی لوگو این شرکت اهمیت بالایی پیدا کرد.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید. بعد از اولین تغییر فرم سیلوئت لوگو شرکت اپل همچنان ثابت مانده است. به طور کلی فرم سیلوئت یک نشان بسیار با اهمیت است. و تغییر آن نیز باعث مشکلاتی در خصوص انتقال مفهوم ، شناخت و یادآوری توسط مخاطبین هدف میشود.

تحلیل لوگو اپل :

لوگو اپل از دو جز استفاده شده است. اول خود سیب به نشانه لوگو دوم گازی که از سیب زده شده به نشانه استفاده شیرین از محصول که به اشتباه به عنوان انتقال مفهوم سیب شناخته شده است. لوگو شرکت اپل یکی از بهترین لوگو های استفاده شده در قالب نرم و منظم میباشد.

اجزای لوگو اپل :

اجزای نشان و لوگو شرکت اپل شامل یک سیب و گاز زدگی روی آن میباشد. با اینکه برخی از تحلیل گران به نادرست و بینش سطحی آن را تنها برای رساندن مفهوم یک سیب قرار دادن اما مفهوم بسیار عمیق تری در این زمینه میباشد. در ادامه به برسی هر یک از این اجزا میپردازیم.

جزء سیب در لوگو :

سیب یا همان اپل ( apple ) در وهله اول به عنوان نام این شرکت آورده شده است. از طرفی میوه سیب شیرین و با دوام است. همچنین یک میوه طبیعی و بدون زیان است. اما انتخاب اسم این شرکت نیز چندان بی معنی نیست. به دلیل الهام عمیق سیب برای نیوتون این میوه به عنوان نماد پیدایش بسیاری از علوم میباشد. از طرفی هم شرکت اپل به دلیل ایده های خود در آن زمان باور داشت میتواند شروع کننده روندی بزرگ باشد. که به همین دلیل نام اپل را به عنوان نماد پیدایش علوم بروی خود قرار داد.

 جزء گاز زدگی :

با نگاه به برخی از تحلیلگران متوجه میشویم که گاز زدگی در لوگو شرکت اپل متوجه میشویم که گاز زدگی صرفا جهت نمایش سیب میباشد. اما چنین نیست. گاز زدن یک موضوع برای مصرف و استفاده از آن موضوع میباشد. از طرفی هم میوه سیب شیرین است. شیرین میتواند به عنوان سادگی و لذت بخش بودن موضوع شناخته شود. به همین دلیل گاز زدن به یک سیب شیرین میتواند به عنوان شیرینی و و سادگی در استفاده از محصولات باشد. و اینکه استفاده به صورت یک محصول شیرین خود میتواند به معنی یک محصول بدون مشکل و بی نقص باشد. که به خوبی شخصیت تولید محصولات اپل را در سال های اخیر نشان داده است.

کاربرد مفهوم در لوگو اپل :

مفهوم لوگو اپل نماد شخصیت و تمرکز فعالیت این شرکت است. به عبارت دیگر شرکت اپل در محصولات خود استفاده راحت و ساده ( همچون شیرینی مصرف یک سیب) را در اولیت خود قرار میدهد. در واقع مفهوم عمیق یک لوگو به عنوان نماد و شخصیت یک موضوع فعالیت است. برای مثل در لوگو لامبورگینی استفاده از مفهوم عمیق هیجان و قدرت در کنار امنیت و همچنین در لوگو میتسوبیشی دقت و ثبات در ساخت به عنوان نماد شخصیت این شرکت ها میباشد.

hj

برای مطالعه بیشتر ...