بررسی رند طراحی لوگو سونی sony

لوگو سونی :

  1. Home
  2. »
  3. آموزش طراحی
  4. »
  5. لوگو سونی :

لوگوی سونی یک لوگوی ساده و قدرتمند است که از دو خط منحنی تشکیل شده است که شبیه به یک موج هستند. این لوگوها در رنگ های قرمز و سفید طراحی شده اند و نمادی از خلاقیت، نوآوری و فناوری سونی هستند. لوگوی سونی برای اولین بار در سال 1955 معرفی شد و از آن زمان تاکنون به یکی از لوگوها شناخته شده ترین در جهان تبدیل شده است. این لوگو بر روی طیف گسترده ای از محصولات سونی، از جمله تلویزیون ها، رایانه ها، کنسول های بازی ویدیویی و تلفن های هوشمند استفاده می شود. لوگوی سونی یک نماد قدرتمند از کیفیت و نوآوری است و به کمک آن سونی به یکی از موفق ترین شرکت های جهان تبدیل شده است.

در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی لوگوی سونی آورده شده است:

  • سادگی: لوگوی سونی بسیار ساده طراحی شده است و تنها از دو خط منحنی تشکیل شده است. این سادگی باعث می شود که لوگو در هر اندازه ای به خوبی قابل مشاهده باشد.
  • قدرت: لوگوی سونی بسیار قدرتمند است و نمادی از خلاقیت، نوآوری و فناوری سونی است. این قدرت باعث می شود که لوگو به خوبی در ذهن مخاطبان باقی بماند.
  • ماندگاری: لوگوی سونی برای بیش از 60 سال است که استفاده می شود و همچنان یکی از لوگوها شناخته شده ترین در جهان است. این ماندگاری نشان دهنده کیفیت و قدرت لوگوی سونی است.

روند طراحی لوگو سونی

طراحی لوگو سونی یکی از ساده ترین لوگو های ایجاد شده در سبک ورد مارک (لوگو تایپ) میباشد. چرا که فرم حروف به ساده ترین حالت آن و همچنین واضح ترین شیوه طراحی شد. لذا میتوان به راحتی نام برند را مشاهده کرد. در این مقاله به بررسی روند طراحی لوگو سونی توضیحاتی می دهیم. ما می دانیم که این برند جنبه های زیادی دارد. در زمینه های صدا، تلویزیون، پلی استیشن، دوربین، و غیره. سونی می داند که چگونه محصولات خود را به افراد و حرفه ای ها بفروشد. با این حال، آیا می دانید منشاء لوگو و نام آنها چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید…

 معرفی برند و لوگو سونی

در 7 می 1946، شرکت سونی در ژاپن تاسیس شد. سازندگان، ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا، مهندسان و فیزیکدانانی بودند که ابتدا این شرکت را با نام توکیو تسوشین کوگیو (یا TTK) تأسیس کردند. تا سال 1958 بود که نام شرکت رسما به سونی تغییر یافت. اما سونی به چه معناست؟ این ترکیبی از کلمه لاتین “sonus” (به معنی صدا) و کلمه “sunny” است که در ژاپن نشان دهنده یک پسر جوان با روحیه آزاد است. کلمه سونی پیش از رسمی شدن روی برخی از محصولات این برند وجود داشت. سونی عمدتاً به دلیل ارائه نوآوری های بسیاری مانند تلویزیون رنگی، واکمن، نوار کاست، پخش کننده سی دی و پلی استیشن شناخته شده است.

سونی همچنین دارای شرکت های تابعه زیادی با آرم های مختلف برای هرکدام است مانند:

  • موبایل سونی: چه کسی تا به حال نام سونی اریکسون را نشنیده است؟
  • Sony Pictures Entertainment: چه کسی هرگز مرد عنکبوتی یا مردان سیاه پوش را ندیده است؟
  • Sony Interactive Entertainment : چه کسی با عبارت پلی استیشن آشنایی ندارد؟

البته سونی چندین شرکت تابعه دیگری نیز دارد. این شرکت همیشه توانسته در عرصه های خاصی با رقبا روبرو شود و حتی پیشی بگیرد.

شعارهای سونی

سونی در طول عمر خود شعارهای متفاوتی داشته است. آخرین شعار آنها «متحرک باش» است. امروزه واقعاً از آن استفاده نمی شود. اولین شعار “سونی: یک و تنها” بود، پس از آن “این سونی است”، سپس “مثل هیچ دیگری” و در نهایت یکی از بهترین های شناخته شده “باور کن”. شما می توانید ارتباطی بین شعارهای سونی مشاهده کنید: وقتی یک محصول سونی را خریداری می کنید، فقط تلویزیون، دوربین یا گوشی هوشمند نمی خرید، بلکه از یک برند معتبر و شرکتی که به محصولات آنها افتخار می کند خرید می کنید.

اولین طراحی لوگو سونی

سونی از آن دسته برندهایی است که در طول عمر خود تغییرات زیادی در طراحی لوگو به خود ندیده است. این شرکت ژاپنی تنها سه تغییر عمده در لوگو را تجربه کرده است. این تغییرات در دوازده سال اول پس از تأسیس شرکت ظاهر شد. پس از آن، لوگوی سونی تقریباً یکسان باقی مانده است.

بررسی رند طراحی لوگو سونی sony

اولین لوگوی سونی نشان دهنده نام اصلی این شرکت بود: Tokyo Tsushin Kogyo. لوگوی نماد بود. به نظر می رسید می توانست یک لوگوی ماشین باشد. شکلی هندسی با لبه های انتزاعی حرف T داشت که توسط دایره ای سیاه احاطه شده بود. در دایره سیاه، حرف T می تواند یک مثلث معکوس با نوک الماس را نشان دهد. اگر به بازنمایی این دو شکل تکیه کنیم، اولین لوگوی سونی نماد تبادل، اشتراک، انرژی و حرکت است. با توجه به تمام نوآوری های این برند، می توان گفت که سازندگان از نظر معنای این نمادهای هندسی حق داشتند. سونی حدود ده سال این آرم نشان را حفظ کرد.

سیر تکاملی لوگوی سونی

قبل از تغییر رسمی نام شرکت به سونی، سازندگان این برند قبلاً لوگوی آماده برای استفاده در برخی از محصولات داشتند. این لوگو فقط از سال 1955 تا 1957 در بازار بود. این لوگوی بود که سونی با حروف خط شکسته سیاه و سفید، در یک مستطیل عمودی با طرح کلی سیاه نوشته شده بود. ویژگی این لوگو این بود که حرف “s” از یک سر مستطیل به انتهای دیگر کشیده می شد. همچنین نوک حرف “y” به سمت پایین مستطیل کشیده شد. اولین لوگوی سونی به این شکل بود که مانند نسخه زیر یک لوگوی امضا بود.

تغییرات در طراحی لوگو سونی در سال 1957 :

سپس در سال 1957 نسخه رسمی لوگوی سونی ظاهر شد. تقریباً همان نسخه لوگوی فعلی بود. ما بعداً آن را خواهیم دید، اما سونی چهار بار لوگوی خود را تغییر داده است، همه با تغییراتی به سختی قابل توجه.

لوگوی جدید سونی توسط یاسو کوروکی، کارمند این شرکت ساخته شده است. این بار فقط نام برند با حروف بزرگ و پررنگ و با فونت سریف نوشته شده بود. در سمت راست نام، حرف “R” وجود داشت که نشان می دهد علامت تجاری ثبت شده است.

تغییرات سال 1961 در طراحی لوگو سونی :

از سال 1961 تا 1973، لوگوی سونی دستخوش تغییرات جزئی شد. به عنوان مثال، حرف “R” ناپدید شد و فضای بیشتری بین حروف اضافه شد. قد حرف «S» را افزایش دادند تا ارتفاع حروف دیگر و … را برآورده کند. نسخه نهایی در سال 1973 با فونت سیاه و سفید و سریف ساخته شد. فونت شبیه به Clarendon با تغییرات جزئی بود. حروف در انتها پسوند کمتری داشتند و صاف تر و بلندتر بودند. سونی خیلی وقت پیش نسخه خود را پیدا کرد!

نتیجه نهایی :

این شرکت همچنین قصد داشت لوگوی خود را در دهه 80 میلادی تغییر دهد. در 30 سالگی سونی، رقابت بزرگی برای یافتن تصویر برند جدید برگزار شد. با این حال، پس از انتخاب سه نامزد نهایی، این شرکت تصمیم گرفت جایزه را بین این سه طراح تقسیم کند و لوگوی فعلی را حفظ کند.

برای مطالعه بیشتر ...