خدمات طراحی گرافیک کومو مارکت
معانی اشکال هندسی در طراحی

معانی اشکال هندسی در طراحی

  1. Home
  2. »
  3. آموزش طراحی لوگو
  4. »
  5. معانی اشکال هندسی در طراحی

شناخت معانی اشکال هندسی در طراحی بسیار با اهمیت است. توجه به این مورد به خصوص در انجام طراحی لوگو ، بسیار مهم میباشد. چرا که این طرح یکی از مهمترین عناصر بصری مرتبط با یک فعالیت میباشد. شناخت بهتر فرم ها به شما این امکان را میدهد که در طراحی خود حتی اهداف یک فعالیت را به مخاطبین آن ها نمایش دهید. در این مطلب به برسی معانی اشکال هندسی در طراحی توضیحات بیشتری خواهیم داد.

تمامی فرم ها معانی متمایزی دارند، اما ممکن است بسته به زمینه و ارزش های شرکت شما تغییر کند. به طور کلی با توجه به نیاز فعالیت به نمایش یک مفهوم خاص، میتوان از یک فرم خاص استفاده کرد. در ادامه به معانی انواع خطوط خواهیم پرداخت. سپس شکل هایی مانند مربع، دایره، مثلث و غیره را مورد برسی قرار خواهیم داد.

معانی مختلف خطوط در طراحی :

خطوط افقی :

لوگوهای زیادی با خطوط افقی وجود دارد، اما آنها دقیقاً چه چیزی را نشان می دهند؟ یک خط مستقیم، به طور کلی، نشان دهنده عزم و سادگی است. بالاخره چه چیزی ساده تر از یک خط مستقیم؟ یک خط افقی مستقیم به طور کلی آرامش و آرامش را القا می کند. از سوی دیگر، در برخی موارد، آنها می توانند حرکت و سرعت را نشان دهند. این همه به زمینه بستگی دارد.

خطوط عمودی :

خطوط عمودی نمایانگر مفهوم خاصی از رشد، بالاتر رفتن و همیشه در حال بهبود است. اگر صاحب یک کسب و کار مشاوره، مدرسه یا شرکتی هستید که الهام بخش رشد مردم است، خطوط عمودی می توانند نماد خوبی برای لوگوی شما باشند. یک مثال عالی از این آرم آدیداس است که خطوط عمودی آن نشان دهنده یک کوه است، چالشی که باید با آن روبرو شد.

خطوط منحنی :

بعد از خطوط مستقیم، اجازه دهید در مورد خطوط منحنی صحبت کنیم. خطوط منحنی می توانند مفاهیم مثبت و منفی داشته باشند. سپس باید مراقب نحوه استفاده از آنها باشید. خطوط منحنی الهام بخش زنانگی و پُر بودن و همچنین نرمی و سستی هستند.

خطوط مورب :

در نهایت اجازه دهید در مورد خطوط مورب صحبت کنیم. آنها می توانند با تمایل خود به یک جهت یا جهت دیگر حرکت را القا کنند. و بله، خطوط مورب نشان دهنده یک پویایی خاص یا پیشرفت به سمت یک هدف هستند.

معانی مختلف اشکال هندسی در طراحی :

حال ببینیم معنی اشکال مختلف چیست. ما بیشترین استفاده را در هنگام ایجاد لوگو رمزگشایی خواهیم کرد.

معنی دایره در لوگو :

دایره ها تصوری از بی نهایت و کامل بودن می دهند. آنها نماینده جامعه یا وحدت هستند. گاهی اوقات دایره می تواند مانند یک نشان به نظر برسد، بنابراین ظاهر سنتی و معتبرتری دارد. منحنی ها نمایانگر زنانگی هستند و اغلب ظاهر دوستانه تری نسبت به مربع یا مستطیل دارند. در نهایت، از آنجایی که دایره ها هیچ نقطه شروع یا پایانی ندارند، از آنها برای توصیف حرکت استفاده می شود.

معنی نیم دایره در طراحی :

از سوی دیگر، نیم دایره معنای نسبتاً خاصی دارد. کمی شبیه به قسمت پنهان کوه یخ است. هم نمایانگر مرئی و نامرئی، کامل و ناقص است.

معانی مربع در طراحی لوگو :

بیشترین استفاده از مربع در طراحی لوگو است. این اشکال هندسی امنیت و نظم را القا می کنند. آنها همچنین تمایل به نشان دادن انطباق، برابری، و ساختار در یک شرکت دارند، اما همچنین فضایی از استحکام و ثبات را نشان می دهند. بر خلاف دایره ها، شکل های مربعی معمولا جدی تر به نظر می رسند که نشان دهنده کمبود خلاقیت است.

معنی مستطیل :

شکل مستطیل تقریباً همان مشخصات مربع را دارد. هنگامی که مستطیل افقی است، بسته به تایپوگرافی شما، جلوه‌ی سوژه و گاهی عمق به ارمغان می‌آورد. لوگوی شما تاثیر ثابت تری خواهد داشت و احساس آرامش می کند.

در مورد معنای مستطیل به صورت عمودی، تقریباً همان معنای خط مستقیم عمودی را دارد. این حس عظمت، پویایی و قدرت را به ارمغان می آورد. چرا که در مستطیل های ایستاده، به اندازه ضلع بزرگ تر از سطح ارتفاع گرفته و میتواند به معنای بزرگی و مقام بالا در نظر گرفته شود.

معانی مثلث در طراحی لوگو :

به دلیل اهمیت مذهبی حیاتی اش، مثلث به هر ترکیبی جلوه ای از قدرت و انرژی می بخشد. مثلث ها نیز به دلیل داشتن سه ضلع، تعادل را نشان می دهند. سپس در نهایت، هنگامی که دو ضلع به سمت مرکز همگرا می شوند، مثلث می تواند حرکت به سمت سمتی را که مثلث به آن اشاره می کند، نشان دهد. علاوه بر این، اگر بالای مثلث به سمت بالا باشد، آن مثلث نشان دهنده مردانگی و قدرت است. برعکس، بالای مثلث به سمت پایین نشان دهنده زنانگی و باروری است.

معنی لوزی:

شکل لوزی مفهومی از اشتراک و مبادله را القا می کند. می توان آن را با لبه های گرد یا نوک تیز استفاده کرد. به طور کلی، برای لوگویی با صدای زنانه تر، لبه های گرد باید انتظار داشت و برعکس، برای لوگوی مردانه تر، لبه های نوک تیز ترجیح داده می شود.

معنی چندضلعی در لوگو:

چند ضلعی به لطف اضلاع متعددش نمادی از کثرت و پیچیدگی است. شکلی است که به طور معقولی در ساخت و ساز یا علم استفاده می شود. چند ضلعی مانند مربع دارای ضلع نسبتاً مستقیم و شدید است. بنابراین، استفاده از آن به عنوان یک لوگوی خلاقانه لزوما آن را به خوبی نشان نمی دهد.

معنی فرم الماس در طراحی لوگو:

در نهایت اجازه دهید در مورد نماد الماس صحبت کنیم. این شکل اغلب برای نشان دادن جواهرات استفاده می شود. در واقع، اغلب با جاودانگی همراه است، زیرا در طول زمان باقی می ماند، درست مانند جواهرات، اگر خوب ساخته شوند. در مناطق دیگر، الماس نشان دهنده فساد ناپذیری است.

نتیجه گیری :

در انتها باید گفت که استفاده از چند فرم خاص در لوگو نامناسب است. چرا که این عمل باعث کاهش تمرکز بصری از از روی یک مفهوم خاص خواهد شد. همچنین این مورد باعث افزایش جزئیات شده که یکی از عوامل تأثیر گذار بر انتقال مفهوم میباشد. البته توجه داشته باشید که شما می توانید از چیزی غیر از اشکال برای ایجاد لوگوی خود استفاده کنید. برای مثال شما می توانید یک لوگو با کلمه نام فعالیت خود ایجاد کنید.

برای مطالعه بیشتر ...