اشتباهات بزرگ درطراحی لوگو

اشتباهات بزرگ در طراحی لوگو :

در این بخش به اشتباهات بزرگ در طراحی لوگو خواهیم پرداخت. همان طور که در مطالب گذشته نیز گفته شد، طراحی لوگو طبق اصولی پیش می رود که آن نیز بر اساس نیازمندی های یک لوگو در یک فعالیت است. لذا طراح در کنار توجه به درخواست های مراجعه کننده ها، طرح را متناسب با این اصول طراحی کند. با این حال برخی به دلیل عدم توجه به این اصول موجب اشتباهاتی در طراحی میشوند که گاه باعث عدم عملکرد صحیح کل سیستم خواهد شد. به طور کلی باورهای غلط متعددی وجود دارد که برخی از تاجران، به ویژه تازه واردان، به اشتباه آن را حقایقی غیرقابل تغییر می دانند. لازم به ذکر است که این مقاله به طور اختصاصی برای کمک به مراجعین تهیه شده است. در ادامه به نحوه جلوگیری از اشتباهات و رایج ترین افسانه ها هنگام طراحی لوگو خواهیم پرداخت.

معرفی اشتباهات بزرگ در طراحی لوگو :

در زیر به برخی از اشتباهات بزرگ و رایج در طراحی لوگو اشاره شده است :

 آیا همیشه لوگو باید درجه یک و بی نقص به نظر برسد ؟

استفاده از تنها یک نام ساده برای لوگو در شروع کار یک فعالیت کاربرد بسیار بیشتری نسبت به طرح های پیچیده و باشکوه دارد. لذا همیشه نیازی به یک لوگو با فرم بی نقص نیست. همه می خواهند بهترین باشند. یک محصول خوب، خدمات مفید و طراحی وب سایت واضح، همه عواملی هستند که احتمال موفقیت را بهبود می بخشند. اما آیا ارزش دارد که همه موارد را برای تولید یک شاهکار طراحی گرافیکی با بهترین کیفیت هدر دهیم؟ در انتها میتوان گفت که یک لوگو بی نقص عملکرد بهترین در موارد مختلف برای شما دارد، اما از طرف دیگر هزینه بالاتری نیز خواهد داشت.

آیا موفقیت فقط با طراحی با کیفیت امکان پذیر است ؟

جواب ساده است. خیر، موفقیت در یک کسب و کار به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد. بدون شک طراحی مهم است. به عنوان مثال، 80 درصد از صاحبان مشاغل کوچک بر این باورند که موفقیت یک شرکت بستگی به این دارد که لوگو، وب سایت و سایر اجزای هویت سازمانی آن چقدر خوب طراحی شده باشد. تنها 3 درصد از پاسخ دهندگان با اهمیت طراحی مخالف هستند. اما در یک رقابت تنگاتنگ، آیا ارزش دارد که صرفاً بر طراحی باکیفیت تکیه کنیم؟ پاسخ احتمالی خیر است. این فقط یک ساز است. موفقیت بلند مدت کسب و کار شما به محصولات، بازاریابی، نوآوری و غیره بستگی دارد، حتی اگر در جذب مشتری موفق باشید.

به گفته ساگی هاویو، لوگو یک نماد ساده و کاربردی است که افراد ممکن است از آن برای پیدا کردن و شناسایی برند شما استفاده کنند. با این حال، یک لوگو برای موفقیت باید توسط یک شرکت معتبر و شناخته شده پشتیبانی شود. یک لوگو به خودی خود موفقیت یک تجارت را تضمین نمی کند.

یکی از اشتباهات بزرگ “من پرطرفدارترین طراحی لوگو را می خواهم ” :

آیا شما میخواهید لوگویی را طراحی کنید که تا چند ماه یا سال دیگر به طور کلی بی ارزش شود؟ ترند ها تغییر میکنند. طرح ها نیز به نسبت تغییر خواهند کرد. اما یک لوگو به دلیل مشکلاتی که در تشخیص آن توسط مخاطبین وجود دارد، باید کمترین تغییر را به خود ببیند. حال آیا شما واقعاً می خواهید با خواندن مقاله آینده در مورد روندهای طراحی لوگو برای 201X، لوگویی ایجاد کنید که بر موج جدیدترین روندهای طراحی سوار شود؟ که در نهایت طی چند ماه یا سال به طور کلی ارزش بصری خود را از دست دهد؟ لوگویی موفق است که تغییرات کمتری را به خود ببیند و چهره ظاهری خود را در مخاطبین خود حفظ کند. درست مانند لوگو CHANEL که از ابتدا تا به اکنون با انتخاب طرحی درست، خود را با دوام و پایدار نمایش داده است.

با این وجود، همانطور که دیوید ایری در کتاب خود با عنوان “عشق در طراحی لوگو، راهنمای ایجاد هویت های نمادین برند” اشاره کرد، ترجیح داده می شود که روند صنعت مد را به کسانی که لوگو و سایر هویت های تجاری طراحی می کنند واگذار کنیم.

مطمئناً نمی خواهید تلاش و هزینه زیادی را صرف طرحی کنید که به سرعت منسوخ می شود زیرا روندها می آیند و می روند. لوگو باید به اندازه شرکتی که نماد آن است بادوام باشد و طول عمر از اهمیت بالایی برخوردار است. ایده اساسی ممکن است گهگاه برای روشن شدن برخی جزئیات تجدید نظر شود، اما هرگز نباید به خطر افتاد.

یک یاز بزرگترین تصورات اشتباه “همه باید فقط با نگاه کردن به لوگوی من بگویند که من چه کار می کنم”

میتوان یک کتاب از اسامی برند های بسیار موفق را که “نمیتوان با نگاه کردن به لوگو فعالیت آن ها را حدس زد” نوشت. یکی از رایج ترین تصورات بسیار غلط در مورد طراحی لوگو این است. برند یک چهره است. یک چهره زیبا میتواند خیاط، دکتر و یا حتی یک نجار باشد. در واقع استفاده مستقیم از عناصر مرتبط با فعالیت به دلیل فرم های کاملا ناهماهنگ باعث ایجاد طرح های نامناسب و بی کیفیت شده که شما را برای استفاده از آن ها با مشکل خواهند کرد. به خصوص در ساخت مواردی مانند لوگو های برجسته که در صورتی که حاشیه طرح نامناسب باشد طرح نهایی مضحک و نامناسب خواهد شد.

اکثر کسب‌وکارهای کوچک از کلیشه‌های بصری خسته‌کننده برای توسعه لوگوهایی استفاده می‌کنند که مستقیماً نشان‌دهنده کالاهایی هستند که می‌فروشند. پس چگونه شرکت شما خود را از رقبا متمایز خواهد کرد اگر دیگران از یک مفهوم استفاده کنند؟ لازم نیست ماموریت شرکت به صورت مجازی در لوگو نمایش داده شود. به عنوان مثال، آرم آئودی حتی از راه دور یک خودرو نیست. لوگوی خطوط هوایی هاوایی نیز یک هواپیما را به تصویر نمی کشد. در واقع لوگو قرار است در موضوعی استفاده شود که آن موضوع به خوبی فعالیت مورد نظر را نمایش میدهد. پس حالا بگویید، آیا ارزش دارد تمامی اصول طراحی را صرفا برای ساخت یک طرح خسته کننده و اغلب ناهماهنگ رها کنیم؟

آیا نیاز است که است که لوگو دارای رمز باشد ؟

خیر … اهمیت طراحی لوگو و تمرکز آن بروی انتقال مفهوم ظاهری بوده و از این طریق برای تشخیص برند به مخاطبین استفاده میکند. لذا استفاده از یک لوگو با مفهوم عمیق صرفاً یک موضوع متفرقه بوده که با این که وجود آن به لوگو و برند ارزش خواهد داد، اما به هیچ عنوان واجب نیست. با این حال اینکه لوگوی خود را بیشتر تشخیص دهید و از رقبا متمایز کنید ایده فوق العاده ای است. اما صادق باشید – آیا نظر شما در مورد فدرال اکسپرس پس از اینکه متوجه شدید یک فلش بین حروف E و X پنهان شده است تغییر کرد؟ آیا از زمانی که خط لبخند مخفی را کشف کردید، خریدهای آمازون خود را افزایش داده اید؟

محتمل نیست زیرا مشتریان به آن اهمیت زیادی نمی دهند. با این حال مفهوم آن را به آن ها منتقل کردید. و این مورد به خصوص در دیدار اول میتواند تأثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد. اما به طور کلی برای مخاطبین شما خدمات، هزینه های معقول و کیفیت محصول اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت. آن‌ها در ازای آن، مایل به حمایت از کسب‌وکاری با لوگوی احتمالاً نامطلوب هستند.

ما نمی گوییم که لوگوی شما نباید حاوی جزئیات پنهان باشد. با این حال، اگر نمی دانید چگونه آن را به طور خلاصه و موثر انجام دهید، روی آن تاکید نکنید. همیشه می توان لوگو را به روز کرد و آن را در یک کمپین تبلیغاتی گنجاند.

اشتباه بزرگ دیگر ” اگر من منظور خود را با وضوح کامل درک نکنم طراح میتواند” :

طراح آن چیزی را که شما میتوانید منتقل کنید، ایجاد میکند. لذا طراح تمام سعی خود را کرده که با سوالاتی که پرسیده میشود درک مناسبی را طرح داشته باشد. این مورد به دلیل عدم شناخت افراد متفرقه در این زمینه بوده که با اصول طراحی آشنا نیستند. لذا اینکه بگوییم “طراح میتواند صرفا با گفتن برای مثال ” یک ترکیب یک خرگوش با روباه به طوری که با موضوع فعالیت من بخواند” بتواند یک طرح مناسبی را ایجاد کند” اشتباه است. طراح باید با استفاده از سوالات متعددی که شما به آن پاسخ میدهید به اطلاعات مورد نیاز دست یابد که در نهایت به یک طرح دقیق تبدیل خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر ...