معرفی نسبت های طلایی در طراحی لوگو

نسبت های طلایی در طراحی لوگو :

نسبت های طلایی در طراحی لوگو در تمامی بخش های یک طراحی استفاده میشود. در واقع این نسبت یک عدد است که در هر مرحله در عدد انتخابی ضرب (یا تقسیم) میشود. این مورد باعث ایجاد ارتباط بین اجزای یک لوگو شده که در نهایت موجب ایجاد انسجام بصری خواهد شد. به طور کلی [نسبت طلایی] مقیاسی از نسبت‌ها است که طراحی منسجم ( زیبا) را آسان می‌کند. همان طور که آلبرت اینشتین گفته است : نسبت های طرلایی تولید بد را دشوار و خوب را آسان می‌کنند. معلوم شد که انیشتین درست می‌گفت. اگرچه ما شک داریم که او در مورد طراحی لوگو، بازاریابی دیجیتال یا اینترنت اطلاعاتی داشته باشد 🙂 در ادامه به معرفی نسبت های طلایی در طراحی لوگو خواهیم پرداختو

همانطور که اکنون همه می دانیم، طراحی لوگو شامل مهارت های بسیار متنوعی است، از توانایی هنری گرفته تا درک کامل استراتژی های بازاریابی. در حالی که قوانین و پیشنهادات زیادی برای ساخت لوگوهای جذاب وجود دارد، زمانی که طراحان به دنبال چارچوبی هستند که جذابیت زیبایی شناسی را تضمین کند، استفاده از نسبت طلایی هرگز شکست نمی خورد.

همین نسبت ارجاعات انیشتین راه خود را به طراحی لوگو باز کرده است و دلایل آن ساده است. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم داد.

طراحان در تلاش برای تولید لوگوهایی هستند که الهام بخش مردم باشد و تخیل آنها را جذب کند. هدف از لوگو، تبلیغ یک برند، ایجاد هویت، اطلاع رسانی و برانگیختن واکنش احساسی است. طراحی لوگو نقش بسزایی در جذب مشتری و ایجاد هویت برند قوی دارد. استفاده از نسبت طلایی روشی موثر برای طراحی یک لوگوی زیباشناختی است که تمام جنبه های مناسب را تعیین می کند.

نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟

جوهر اساسی نسبت طلایی ریاضی است، اگرچه در بسیاری از زمینه ها توسط غیر ریاضیدانان مانند معماران، هنرمندان و طراحان استفاده می شود. عدد 1.618 (گرد شده) رابطه بین دو کمیت را بیان می کند – دو بخش از یک فاصله یا فضا که نسبت خاصی را برآورده می کنند. اگر یک خط به دو بخش a و b تقسیم شود، نسبت بین a و b باید برابر با نسبت بین a به علاوه b و a باشد.

این عدد مانند پی یک عدد غیر منطقی است و به صورت نسبت آن را 1:1618 می نویسیم. مستطیلی که در اطراف نسبت طلایی ساخته شده است یک مستطیل طلایی است. از این نسبت به‌عنوان «میانگین طلایی»، «عدد طلایی» و حتی «نسبت الهی» نیز یاد می‌شود – توصیف‌هایی که کمال ظاهری آن را نشان می‌دهند. در هنر و طراحی، از آن برای تعیین بهترین تناسب بین عناصر مختلف استفاده می‌شود که در نتیجه یک طرح کلی جذاب ایجاد می‌شود.

چرا نسبت طلایی اینقدر جذاب است؟

در مورد اینکه چرا نسبت طلایی برای چشم انسان بسیار جذاب است، تردید وجود دارد، اگرچه شکی نیست که ما به سمت آن کشیده شده ایم.

این نسبت تقریباً در همه جای طبیعت یافت می شود، از ساختار پوسته حلزون تا آرایش دانه ها در گل. هیچ توضیح فردی برای جذابیت نسبت و اینکه چرا دقیقاً چنین طرح تکراری در دنیای طبیعی است وجود ندارد. اما یکی از اساتید دانشکده مهندسی دوک پرت پیشنهاد کرده است که این امر با نیاز تکاملی حیوانات به اسکن محیط خود در سریع ترین زمان ممکن و کارآمد مرتبط است. استفاده از نسبت طلایی – و مستطیل طلایی – مؤثرترین راه برای اسکن میدان بینایی است و احتمالاً به دلیل جذابیت زیبایی شناختی آن است.

معرفی نسبت های طلایی در طراحی لوگو

نحوه استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو

برای استفاده از این نسبت در طراحی لوگو، لازم نیست که اهل ریاضیات باشید.

با این حال، وقتی صحبت از کاربرد عملی نسبت طلایی در هنر و طراحی می‌شود، درک ارتباط بین آن و دنباله فیبوناچی می‌تواند مفید باشد. دنباله فیبوناچی متشکل از اعدادی است که هر یک برابر با مجموع دو عدد قبلی است که با صفر و یک شروع می شود و – جای تعجب نیست – نسبتی بسیار نزدیک به 1:1618 را بیان می کند.

بسیاری از هنرمندان و طراحان با منحنی صدف مانند مارپیچ فیبوناچی یا “مارپیچ طلایی” آشنا هستند و اینکه چگونه استفاده از آن ساختار اولیه می تواند به جلوه های بصری زیبایی منجر شود. این ابزار می تواند توسط افراد زیادی در زمینه های مختلف استفاده شود. اما این امر به ویژه برای طراحانی که چیزی جز جلب توجه مخاطبان خود نمی خواهند بسیار مهم است. استفاده از نسبت طلایی و دنباله فیبوناچی می تواند تولید لوگوی مورد علاقه مشتریان را بسیار آسان تر کند.

متن و تایپوگرافی

به راحتی می توان فراموش کرد که جذابیت بصری شامل کلمات و حروف است. اگر مدتی مرا دنبال کرده باشید، می دانید که استفاده از فونت ها برایم جذاب است! اندازه قلم، رنگ و سبک همگی در نحوه مشاهده یک طرح کامل نقش دارند. تایپوگرافی (استفاده از متن در طراحی) قطعا با استفاده از نسبت طلایی و دنباله فیبوناچی تقویت می شود.

هنگام طراحی لوگو، ممکن است برای نام تجاری و شعار با متن با اندازه های مختلف کار کنید. استفاده از نسبت طلایی می تواند به شما در دستیابی به کنتراست کامل از نظر اندازه و چینش فونت کمک کند. به عنوان مثال، اگر متن شعار شما 10 پیکسل است، 10 را در 1.618 ضرب کنید تا اندازه فونت ایده آل برای نام تجاری خود تعیین شود. همچنین می‌توانید نسبت طلایی را با دقت بیشتری در متن از طریق اندازه نقطه، ارتفاع شنل و پیشروی وارد کنید.

ساختار کلی

اولین برداشت ها مهم است و ما باید به سرعت آنها را ایجاد کنیم. به طور دقیق در 30 ثانیه اول ، در دنیای بازاریابی آنلاین، ما با اطلاعات و برند هایی که به دنبال برجسته شدن هستند، بمباران شده ایم. اولین تاثیری که یک لوگو ایجاد می کند در جذب افراد بسیار مهم است و بخش بزرگی از این تاثیر اولیه بر عناصر طراحی مانند طرح، رنگ و گرافیک متکی است.

داشتن نقاط کانونی موثر نیز توجه بینندگان را حفظ می کند. نسبت طلایی و دنباله فیبوناچی می تواند به ایجاد لوگویی کمک کند که با پردازش بصری بصری کاربر کار کند.

تعادل تصویر

قانون یک سوم در عکاسی به خوبی شناخته شده است و می توانید آن را همراه با نسبت طلایی برای ایجاد یک لوگوی متعادل اعمال کنید. به بیان ساده، نشان می دهد که تقسیم یک بوم (یا صفحه نمایش در این مورد) به سه بخش عمودی و افقی می تواند بهترین نقاط کانونی را در محل تلاقی خطوط ارائه دهد.

استفاده از مارپیچ فیبوناچی (نمایش بصری تقریبی نسبت طلایی) منجر به یک چارچوب مشابه می‌شود که از زیبایی‌شناختی تصاویر اطمینان حاصل می‌کند. لوگوی تویوتا یک نمونه عالی از این موضوع است، زیرا تمام این عناصر را در طراحی خود گنجانده است.

اهمیت نسبت های طلایی در طراحی لوگو :

جای تعجب نیست که برخی از شناخته شده ترین برندهای جهان آرم هایی بر اساس نسبت های طلایی دارند: توییتر، اپل، بی پی و پپسی همگی آرم هایی دارند که از نسبت الهی (اغراق آمیز اما واقعیت 🙂 استفاده می کنند. مفاهیمی مانند نسبت طلایی می توانند نقش بسیار ارزشمندی در طراحی لوگو ایفا کنند زیرا نتیجه نهایی را ایجاد می کنند که جذابیت زیادی دارد و بسیار به یاد ماندنی است. و این چیزی است که هر طراح برند و تجارتی می خواهد.

برای مطالعه بیشتر ...