معرفی انواع لوگو

معرفی انواع لوگو

  1. Home
  2. »
  3. آموزش طراحی
  4. »
  5. معرفی انواع لوگو

در این مقاله به معرفی انواع سبک های طراحی لوگو خواهیم پرداخت. طراحی نشان های تجاری دارای شیوه های بسیار زیادی بوده که هر یک از آن ها دارای ویژگی های بسیار زیادی نیز میباشد. شناخت بهتر این ویژگی ها میتواند در انتخاب روش مناسب برای فعالیت مورد نظر کاربرد زیادی داشته باشد. از این رو توصیه میکنیم با برای درک بهتر این موضوعات همراه باشید. پیش از شروع بهتر است تعریف کلی را در خصوص لوگو را داشته باشیم.

لوگو چیست ؟

وقتی به یک لوگو فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ آیا این یک عنصر بصری در کنار یا بالای یک نام تجاری است؟ این لوگو علامت ترکیبی نامیده می شود و نمونه ای از نحوه تعریف بصری یک لوگو است. همچنین رایج ترین نوع لوگویی است که تا به حال دیده اید. چرا؟ زیرا فقط کار می کند و به راحتی به عنوان یک لوگو در یک نگاه تشخیص داده می شود. اما این تنها شروع طراحی لوگو است.

طراحی جامع یک لوگو باید عمیق‌تر در داستان برند شما کاوش کند و نیازهای برند و ارتباط مورد نظر با مشتری را کاملاً درک کند. شما باید بدانید که گزینه های شما چیست. لذا بهتر است از انواع لوگوهایی که در دسترس شما هستند شروع کنید.

در خصوص معرفی انواع لوگو باید سعی شده که در هر یک از موارد به کاربرد آن نیز دقت شود. در ادامه سعی شده که علاوه بر بیان هر یک از سبک های طراحی نشان به معرفی کاربرد آن نیز دقت شود.

انواع مختلف طراحی لوگو و نکات استفاده از آنها :

همان طور که گفته شد در طراحی لوگو روش ها وشیوه های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه انواع مختلفی از لوگوها به همراه توضیحاتی در خصوص هر یک از آن ها برای شما آورده شده است. برای جستجو و یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه آنها را به صورت نام های اصلی آن آورده ایم :

  • Combination mark (طراحی لوگو به صورت ترکیب متن و تصویر به صورتی که در هم ادغام نشده باشند)
  • Wordmark logos ( طراحی لوگو هایی که در زبان فارسی به نام لوگو تایپ معروف شده و در آن از نام کامل فعالیت استفاده میشود)
  • Lettermark logos ( نشان هایی که با استفاده از حرف مورد استفاده قرار میگیرد. به خصوص حرف اول تفاوت آن با مونوگرام در جزئیات و محدودیت های آن سبک میباشد.)
  • Monogram ( لوگوهایی که با استفاده از حروف اول کلمات نام فعالیت مورد استفاده قرار گرفته و با یک دیگر ادغام میشوند)
  • Letterform ( نشان هایی که با کمک یک حرف یک فرم دیگر را نمایش میدهند. نام دیگر آن ها مونوگرام ترکیبی میباشد.)
  • Symbol or pictorial (لوگوهای سمبولیک از یک یا چند المان تصویری تشکیل شده اند.)
  • Abstract ( نماد هایی که به وسیله اشکال ساده هندسی تشکیل شده و تمرکز آن ها بر انتقال مفهوم ظاهری و مفهوم کلی لوگو میباشد.)
  • Mascot logos ( طراحی لوگو مسکات با استفاده بخشی از یک کاراکتر تهیه شده و دارای جزئیات بالایی میبااشد.)
  • Emblem logos ( به نشانی که تمامی اجزای آن در قالب یک فرم خاص طراحی میشود امبلم گفته میشود.)
  • Letters inside shape ( به نشانهایی که در آن حروف با یک فرم خاص پوشش داده شده گفته شده و اغلب با نام ساده شده آن به نام لوگو های LIS شناخته میشوند.
  • Negative space ( در این شیوه از طراحی حروف و یا المان های بصری را از یکدیگر کم کرده تا فرم کم شده رنگ پس زمینه را به خود بگیرد. این شیوه بیشتر یک ابزار بوده و نمیتوان آن را به عنوان یک روش جداگانه در نظر گرفت.)
  • Dynamic logos (لوگوهایی که میتواند به صورت های محتلف استفاده شده و هر بار با تغییر جایگاه اجزا فرم تازه ای پیدا کنند. البته به دلیل مشکل در انتقال مفهوم ظاهری و شناخت آن توسط مخاطبین، در بسیاری از زمینه ها چندان کاربرد ندارد.)
  • ·         3D logos ( به تمامی لوگوهایی که به صورت سه بعدی تهیه میشوند.)
  • Animated logos ( منظور لوگوهایی است که به صورت انمیشن تهیه میشوند. این مورد بیشتر یک شیوه نمایش است و به عنوان یک روش جداگانه شناخته نمیشود.)
معرفی انواع لوگو

در ادامه سعی شده که هر یک از موارد بالا را به صورت خلاصه بیان کنیم.

لوگو علامت ترکیبی (combination mark) :

لوگو علامت ترکیبی یک تصویر بصری و یک کلمه در یک ترکیب است. در سراسر این راهنما خواهید دید که هیچ نوع علامت ترکیبی وجود ندارد، آنها در واقع ترکیبی از بسیاری از موارد دیگر هستند. به همین دلیل است که این لوگوها رایج ترین هستند، آنها امکانات بی نهایت دارند و فوق العاده کاربردی هستند. چرا که هم میتوانند به واسطه نام برند شناخته شوند و هم به صورت بصری با استفاده المان تصویری که در آن وجود دارد. لذا حتی اگر فردی شناخت کافی از زبان مورد نظر نداشته باشد میتواند از طریق تصویر ارائه شده برند را تشخیص دهد.

در لوگوی ترکیبی، جزء بصری می تواند در بالا، کنار یا حتی زیر علامت کلمه باشد. با این حاال بر خلاف تایپ معرف در لوگو های دیگر باید به صورت یونیک و اختصاصی تهیه شده باشد. همچنین باید توجه کنید که طراحی بهترین لوگوهای علامت ترکیبی آنهایی هستند که می توانند به طور جداگانه استفاده شوند و همچنان 100٪ قابل تشخیص باشند.

معرفی لوگو تایپ یا وردمارک (word mark) :

در طراحی لوگوتایپ با استفاده نام برند به صورت کامل استفاده میشود. یکی از نمونه های آن coca cola و برند asus میباشد. در واقع لوگوهای Wordmark در رده دوم در مورد استفاده های متداول قرار دارند و تقریباً نیمی از لوگوهای ترکیبی را تشکیل می دهند. برای اینکه یک لوگو به عنوان یک علامت کلمه در نظر گرفته شود، بصری آن باید از نام تجاری با حروف سبک تشکیل شده باشد.

برای ایجاد علامت کلمه، ابتدا نام برند خود را بنویسید و سپس آن را با فونت های مختلف امتحان کنید. وقتی فونتی را که دوست دارید پیدا کردید، این به شما بستگی دارد که حروف را به صورت جداگانه سفارشی کنید. وقت گذاشتن برای سفارشی کردن حروف در کلمه چیزی است که بین یک لوگو و نام تجاری شما که با فونت زیبا تایپ شده است تفاوت ایجاد می کند.

به عنوان مثال، به حروف احساس شخصیت بدهید. لیگاتورها را اضافه کنید، نقاط روی i را به شکل تبدیل کنید، ضربدرهای t را بلندتر کنید، y را منحنی کنید و غیره.

حروف نشان یا همان لترمارک (letter mark) :

حروف نشان ها یا همان لوگو های لترمارک از حروف با فرم اصلی آن ها تهیه میشوند. به عبارت دیگر حروف در این سبک ترکیب نشده و تمرکز بالایی بر روی شفافیت تشخیص حروف دارد. همچنین اگر نام تجاری شما طولانی باشد و از بیش از دو کلمه تشکیل شده باشد، لوگوهای Lettermark یکی از بهترین انتخاب های شما میباشد. در سبک ” حروف نشان ” با استفاده از حروف اول هر کلمه و ایجاد یک گروه، طول را به حداقل می رساند. در برخی موارد، حروف مانند یک کلمه به نظر می رسند. ناسا یک مثال عالی است. ناسا مخفف اداره ملی هوانوردی و فضایی است، اما هیچ کس آن را اینگونه نمی نمد.

نمونه های دیگری که شبیه کلمات نیستند، مانند NPR و TNT، به عنوان هر حرف یکی پس از دیگری خوانده می شوند. لوگوهای Lettermark نیز به عنوان بخشی از یک علامت ترکیبی به همان روشی که یک علامت کلمه می تواند کار می کند. هنگام ایجاد لوگوی حروف، سعی کنید از جنبه های طراحی استفاده کنید که برجسته تر شود و لوگوی شما بیشتر قابل توجه باشد. از رنگ‌های مختلف، اندازه‌های مختلف متن استفاده کنید، یا شکل‌ها یا خطوط را اضافه کنید تا به لوگو شخصیت بدهید. به یاد داشته باشید که همیشه ارزش ها و داستان برند خود را منعکس کنید.

مونوگرام (monogram) یکی از پر کاربرد ترین انواع لوگو :

همان طور که گفته شد در انجام خدمات طراحی مونوگرام از طراحی لوگو با استفاده از ترکیب و ادغام یک با دو حرف اول کلمات نام فعالیت ایجاد میشود. بر خلاف تصور عموم این سبک میتواند دارای دو یا حتی سه حرف در خود باشد. به طور کلی لوگوهای مونوگرام شبیه به سبک حروف-نشان ها ( letter mark ) هستند. اما آنها تفاوت ظاهری قابل توجهی دارند. هر دو لوگو از حروف اول نام برند برای ایجاد طرح استفاده می کنند، اما مونوگرام ها به جای اینکه حروف را کنار هم یا از بالا به پایین قرار دهند، حروف را در هم می آمیزند.

مونوگرام یاد آور روشی است که نام خانوادگی روی پارچه های کتانی دوزی می شود یا روی ظروف نقره نقش می بندد. این سبک از لوگو یک درک کلی از تجمل یا انحصار دارد. اگرچه استثنائاتی مانند بسیاری از تیم های ورزشی و برخی از مارک های ورزشی وجود دارد. لوگوی مونوگرام با نام های تجاری که بیش از سه کلمه ندارند، بهترین کاربرد را دارد. در حالی که در سبک حروف عناصر با یکدیگر در هم تنیده شده اند، باید خوانا و قابل فهم باشند. این سبک از لوگو را برای به حداقل رساندن متغیرها در مورد برندسازی بصری انتخاب کنید.

معرفی مونوگرام ترکیبی به عنوان یکی از انواع لوگو:

سبک letterform یا شکل نامه که گاهی با نام مونوگرام ترکیبی نیز شناخته میشود، تشکیل شده از حروف و یک المان بصری دیگر است. تفاوت این شیوه طراحی با روش های حروف نشان و و مونوگرام ، استفاده از عناصر تصویری در این آن میباشد. در واقع لوگوهای Letterform نوع دیگری از لوگو هستند که شامل حروف است. در این مورد فقط یک حرف. این سبک از لوگو برای برندهایی که از سادگی قدردانی می کنند عالی است. برای متمایز شدن یک آرم حروف، به دوز بالایی از شخصیت و فرم نیاز دارد. فقط یک نامه به تنهایی به یاد ماندنی نخواهد بود.

لذا در این سبک به وسیله ادغام حروف با عناصر بصری دیگر تمایز و تحرک را در آن افزایش میدهند. که در نتیجه ارتباط بهتری با مخاطبین برقرار خواهد شد. برندها برای استفاده در پلتفرم ها و نقاط تماس مختلف به متغیرهای لوگو نیاز دارند. یک علامت کلمه با یک متغیر حرفی تمام احتمالات احتمالی که یک لوگو به آن نیاز دارد را پوشش می دهد. در ادامه برای معرفی انواع لوگو به نشان های تجاری سمبلیک میپردازیم.

لوگو های سمبولیک یا همان لوگو های تصویری (Symbol or pictorial) :

لوگو های سمبولیک که به طور عامیانه به آن لوگو تصویری نیز گفته میشود، تماماً از عناصر تصویری تهیه شده اند. این طرح ها از اجزایی تشکیل شده اند که به صورت بصری، نام یا عملکرد برند را نشان می دهند. اینها می توانند نمادها، تصاویر یا ترکیبات شکلی باشند که فوراً به عنوان چیزی خاص قابل تشخیص هستند.

به عنوان مثال، توییتر دارای یک نماد پرنده، پوسته دارای یک پوسته، Dropbox دارای یک جعبه باز است. یافتن نمادی که بتواند به صورت بصری نام برند یا داستان برند شما را نشان دهد نسبتا آسان است. ترفند در افزودن آن ذره شخصیتی اضافی است که آن را منحصر به فرد می کند. به این ترتیب لوگوی توییتر به پرنده توییتر و لوگوی اپل به سیب apple  تبدیل می شود. اینها ساده ترین انواع لوگوها برای درست کردن هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که لوگوی خود را منحصر به فرد و مرتبط کنید.

نشان های انتزاعی (Abstract) :

در طراحی لوگو های انتزاعی یا همان Abstract از فرم های ساده هندسی استفاده میشود. تمرکز این سبک بروی حفظ سادگی ظاهری برای شخیص سریعتر برند است. این طرح ها معمولا بر پایه یک مفهوم عمیق تهیه میشوند که زمان انتقال در آن اهمیت ندارد. به عبارت دیگر یک لوگوی انتزاعی به جای اینکه به صورت بصری یک نام تجاری یا داستان برند را به تصویر بکشد، به سمت و سوی دیگری می رود. در برخی موارد، می تواند به عنوان یک نماد شروع شود و سپس به تصویری انتزاعی تبدیل شود و در موارد دیگر انتزاع به خودی خود متولد می شود.

برای ایجاد یک لوگوی انتزاعی، باید هدف و داستان پشت برند را کاملاً درک کنید. شما نمی توانید یک لوگوی انتزاعی ایجاد کنید مگر اینکه بدانید چه داستانی را می خواهید بگویید. به آن به عنوان یک خالکوبی فکر کنید، شما یک لوگویی که هیچ معنی یا داستانی پشت آن نباشد نمی خواهید. حتی اگر لوگوی انتزاعی شما چند شکل در کنار یکدیگر داشته باشد، هر شکل نشان دهنده چیست؟ ترکیب این دو شکل با هم به چه معناست؟ بله، شما می توانید معنای لوگوی انتزاعی خود را بسازید، در نهایت، این لوگو انتزاعی است. این طرح ها در نهایت سادگی دارای کاربرد بسیار بالایی در خصوص تشخیص و یادآوری برند دارند. البته متأسفانه در کشور استقبال زیادی از این طرح ها صورت نگرفته است.

در ادامه مطلب معرفی انواع لوگو به نشان های مسکات میپردازیم. این نماد ها نقطه مقابل نشان های انتزاعی میباشند.

مسکات (Mascot) :

لوگو های مسکات از یک کاراکتر تهیه میشوند. البته به دلیل محدودیت اجزا در خصوص استفاده از لوگو و تمرکز بهتر طرح صرفا از بخشی از کارکتر تجاری خود در لوگو استفاده میکنند. لوگوهای مسکات  (Mascot ) سرگرم کننده و با شخصیت هستند، اما محدود هستند. هر برندی از لوگوی طلسم سود نمی برد. چگونه می دانید که آیا یک لوگوی Mascot برای شما مناسب است؟

اگر داستان برند شما شامل یک شخص یا یک شخصیت منحصر به فرد است، ممکن است یک لوگوی Mascot گزینه مناسبی باشد. Mascot ها را می‌توان به تصویر کشیده یا ارائه‌های ساده‌شده از مشتری ایده‌آل برند یا آنچه مشتری آرزو دارد باشد. در برخی موارد، Mascot  بنیانگذار شرکت یا شخصی است که بر تولد برند تأثیر گذاشته است. در برخی دیگر، این یک شخصیت تخیلی است که به منظور الهام بخشیدن به مصرف کننده برای علاقه مندی و تعامل است. اولین لوگوی Mascot این سبک، مرد میشل از میشلن بود.

اما به یاد داشته باشید که داشتن یک حیوان در لوگو به این معنی نیست که شما یک لوگوی Mascot دارید. در طراحی مسکات باید شخصیت و داستانی پشت آن داشته باشید. از این زاویه شما میتوانید با استفاده از این سبک در طراحی کالا و تولید محصولات مانند عروسک های مخمل خواب دار و مجسمه ها استفاده کنید.

لوگو های امبلم (emblem) :

لوگو های امبلم (emblem) یا همان آرم ها طرح هایی هستند که تمامی عناصر آن ها در یک قاب و فرم خاصی تهیه میشوند. این سبک نیز دارای جزءیات بالایی بوده و تمرکز آن بروی انتقال مفهوم پیچیدگی و شکوه یک برند میباشد. با اینحال به دلیل جزئیات بالاتر و انسجام کمتر دارای محدودیت هایی نیز است. به طور کلی emblem طرحی است تمام عناصر داخل  آن در یک فرم چیده شود. برندهایی که از آرم های نشان استفاده می کنند به ندرت دارای انواع لوگوی دیگری هستند، اما ممکن است برای استفاده بهتر دارای نسخه های ساده شده ای از همان نشان را داشته باشند.

نشان‌ها برچسب‌ها، سنجاق‌ها، رویه بطری‌ها یا هر چیزی که لوگو باید در فضای کوچکی قرار بگیرد، می‌سازد. آنها همچنین خاطره انگیز و جالب هستند. یک نشان می تواند به سادگی چند آیکون و یک حروف در یک شکل جالب باشد، یا مانند یک تصویر سفارشی با جزئیات زیاد پیچیده باشد.

اگر می خواهید نام تجاری شما به سطوح قدیمی برسد، سبک طراحی لوگو امبلم را انتخاب کنید. یک emblem که به خوبی طراحی شده باشد، جاودانه، با شکوه و جذابیت خواهد بود. باید توجه کنید که در این سبک باید از جلوه های متنی برای برجسته کردن کلمات و تضاد خوب بین اشکال و حروف استفاده کنید. در در ادامه مطلب به معرفی یکی از انواع لوگو هایی میپردازیم که به آن کمتر توجه شده است.

لوگو های LIS :

لوگو های  LISبه طرح هایی گفته میشود که نام و یا بخشی از حروف برند با یک فرم خاص احاطه شود. نمونه ای با ارزش از این سبک را میتوان به لوگو سامسونگ اشاره کرد. به طور کلی این سبک شبیه به یک نشان، اما نه کاملاً مانند آن از کلمات درون اشکال تهیه میشوند. تفاوت بین آنها در سطح پیچیدگی است. شما می توانید بگویید که یک نشان برای یک علامت ترکیبی همان چیزی است که یک حرف داخل یک شکل به یک علامت کلمه است.

ایده ای که در پس این سبک لوگو وجود دارد، دادن یک علامت کلمه یا حروف به آن چیز اضافی است تا آن را از بقیه متمایز کند. شکل می تواند هر چیزی باشد، به شرطی که با هدف و داستان برند مطابقت داشته باشد.

هنگام در نظر گرفتن یک آرم با حروف در داخل شکل، به این فکر کنید که چه شکلی می تواند نشان دهنده برند شما باشد. از آنجایی که گزینه ها بی نهایت هستند، هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توانید انجام دهید وجود ندارد. برای مثال، Domino’s Pizza یک دومینو است و Pfizer شبیه یک قرص است. با استفاده از شکلی که از آن پشتیبانی می کند، به لوگوی خود یک پس زمینه بدهید. تمرکز این سبک از طراحی حفظ نام برند در کنار ایجاد مفهوم نسبی از موضوع فعالیت در لوگو میباشد.

لوگو های داینامیک (Dynamic) :

لوگو های داینامیک (Dynamic) که در برخی مواقع به عنوان لوگو های متغیر نیز شناخته میشوند، دارای عناصری هستند که توانایی جا به جایی در آن ها وجود دارد. اجزا در این سبک معمولا به صورت تفکیک شده قرار گرفته و میتوانند به صورتت های مختلف در یک طرح پیاده شوند. به دلیل جزئیات بالا در این طرح ها و همچنین نداشتن یک طرح واحد، مشکلات زیادی در انتقال مفهوم ایجاد کرده و از این رو مخاطبین را برای تشخیص برند سردرگم میکند. از این رو استفاده از این سبک دارای محدودیت های بسیاری بوده و نمیتوان برای بسیاری از زمینه های فعالیت از آن استفاده کرد.

نشان های 3d یا سه بعدی :

نشان های سه بعدی تشکیل شده از عناصر بصری و یا حروفی هستند که به صورت حجم سه بعدی طراحی شده باشند. به طور کلی با سه بعدی کردن لوگوی خود، لایه منحصربفردی بیشتری به آن خواهید بخشید. حروف علامت کلمه خود را از صفحه بیرون بیاورید، نشان خود را طوری نشان دهید که از فلز ساخته شده است یا شکل اطراف نام تجاری شما شبیه یک شی واقعی باشد.

ایجاد یک لوگوی سه بعدی شامل چند مهارت طراحی تخصصی است. شما باید پرسپکتیو، سایه‌زنی، دوبرابر کردن اشکال و برخی نقاط برجسته را در مکان‌های مناسب اضافه کنید. درست مانند لوگوهای نماد، لوگوهای سه بعدی برای استفاده در نقاط لمسی که با نسخه سه بعدی مناسب نیستند، به تنوعی مسطح نیاز دارند.

لوگوهای سه بعدی زمانی عالی به نظر می رسند که دارای طرح های مسطح با لمس هایی باشند که چشم را به فکر سه بعدی بودن آن برمی انگیزد. اما آن‌ها حتی انیمیشن بهتری به نظر می‌رسند و طوری رندر شده‌اند که واقعاً سه بعدی هستند. گزینه دیگر این است که لوگوی فعلی خود را بردارید و آن را سه بعدی کنید. اما اگر روندهای صنعت را دنبال کنید، در جهت مخالف حرکت خواهید کرد.

بر خلاف تصور برخی از افراد لوگو انیمیشن ها که در برخی مواقع به صورت عامیانه لوگو موشن نیز نام برده میشوند، یک سبک طراحی نیست. بلکه این مورد صرفاً یک شیوه نمایش بوده که در آن طراح به وسیله اطلاعات فعالیت و همچنین بررسی اجزای لوگو آن را متحرک میکند.

پایان …

برای مطالعه بیشتر ...